Nelson Acosta - DT Bolivia (for now)

Discussion in 'CONMEBOL' started by dale_wilster, Jun 16, 2003.

  1. dale_wilster

    dale_wilster Member

    Jul 4, 2001
    Cochabamba, Bolivia
    Club:
    --other--
    Nat'l Team:
    Bolivia
    So today they officially announced Nelson Acosta the new DT for the Bolivian National Team.

    I wanted to know what the Chilenos think of Acosta. How did he do managing the team when they qualified for the WC.

    I for one am glad the FBF hired a foreigner. Bolivia suffers from a great deal of regionalism and if a domestic coach was hired, some of the same BS would have taken place. We now have a neutral coach that will hopefully make full use of all the players available.
     
  2. futbolrey

    futbolrey New Member

    Dec 20, 2002
    Burke, Va
    They guy is chilean dude he will probably face tougher criticism and probably get fired sooner. After all bolivians have forgotten the war of the pacific with Chile.
     
  3. Autogolazo

    Autogolazo BigSoccer Supporter

    Feb 19, 2000
    Bombay Beach, CA
    Acosta did a wonderful job with Cobreloa. Really got the best out of them in the Libertadores and still managed to excel in the local tourney, as well.

    Perhaps this is what attracted Bolivia to him--that he can get the best out of players who are not "supposed" to be that good.

    His personality probably fits the Bolivian style, as well. He's not a primping, preening primadonna. Pretty much down to earth, and at least as far as Cobreloa is concerned, he had an excellent record on the road. Knows how to defend and counterattack, which Bolivia may be doing a lot of in the qualifiers.

    Overall a fine choice, I think. Of course, I'm not Chilean, so maybe I'm totally wrong.
     
  4. condor11

    condor11 Moderator
    Staff Member

    Apr 2, 2002
    New Zealand
    hes not chilean he is uruguayan
     
  5. dale_wilster

    dale_wilster Member

    Jul 4, 2001
    Cochabamba, Bolivia
    Club:
    --other--
    Nat'l Team:
    Bolivia
    nacido en uruguay
    naturalizado chileno
     
  6. CHICO13

    CHICO13 Moderator
    Staff Member

    Oct 4, 2001
    SECTION 135
    Club:
    The Strongest La Paz
    Nat'l Team:
    Bolivia
    He still has to deal with the FBF's bullshit....

    Boludos
     
  7. biosoccer

    biosoccer New Member

    To begin with, I don't think he'll have a problem with him having a Chilean nationality... everyone knows he is from Uruguay.

    He has done a wonderful job with Cobreloa, they are already in quarter finals and remember... they also made a decent job in Copa Libertadores.

    And don't forget... Acosta took the Chilean team to France and made it to the second stage... if it wasn't for the bad luck/****************** referee Chile would have probably gone further.
     
  8. CHICO13

    CHICO13 Moderator
    Staff Member

    Oct 4, 2001
    SECTION 135
    Club:
    The Strongest La Paz
    Nat'l Team:
    Bolivia
    I think he's a good coach and can do a fine job IF he has the FBF's full cooperation. Those morons make me embarrassed to be Boliviano.
     
  9. lfsr1544

    lfsr1544 Member

    May 9, 2001
    Glen Rock, NJ
    Club:
    America de Cali
    Nat'l Team:
    Colombia
    You can have Sir ALex Ferguson along with Bianchi and Bilardo as assistant coaches and the Bolivian squad will still have too much of a hard time making it through these qualifyers. I think maybe you want to start thinking about 2010
     
  10. CHICO13

    CHICO13 Moderator
    Staff Member

    Oct 4, 2001
    SECTION 135
    Club:
    The Strongest La Paz
    Nat'l Team:
    Bolivia
    I personally don't have any aspirations.The '94 team with Etcheverry, Sanchez, Cristaldo....et al
    made me proud, because they played their balls off in a tough region. Will it happen again? Probably not, but I hope Acosta will inspire them.

    ps.. I know Brasil still hates playing Bolivia.....
     
  11. efernandez9

    efernandez9 Member

    Jun 6, 1999
    Joe Pool Lake
    entrevista larga (solo lo mas importante aca)

    Nelson Acosta dice que es un hombre sencillo, y lo es. Estos días que trabaja con la Selección, cuando sale de las prácticas, toma cualquier taxi para ir al hotel o a su casa. No tiene preferencias en la indumentaria ni escoge prendas para él. No es un técnico de poses. Le gusta el folclore y tiene desde hace varios años en su discoteca el disco compacto de Pacha, del que Ave de cristal es su canción favorita. En esta nota le pedimos hablar de otras cosas y no de la Selección.

    ¿Cómo es usted como persona?

    Tranquilo. Parezco más serio de lo que soy, pero con amigos me gusta pasarla bien, conversar, reírme. No me río mucho. Soy sencillo. No soy rebuscado para hablar ni tengo poses. No ando inventando cosas. No hago nada pensando en llamar la atención. Soy de una familia bien humilde y me he mantenido siempre así. No me agrando. A pesar de que me ha ido superbien, no cambié.

    ¿Cómo se autodefine como DT?

    No me complico, soy supersimple porque creo que el fútbol es simple. Soy exigente, eso sí. Al principio no hablo mucho, no cambio las cosas. Llego, veo y respeto lo que se hizo. Me hago amigo del futbolista, converso con él. Es que soy uno más del grupo. El jugador sabe que las decisiones son mías y cuando tomo decisiones no acepto presiones. Si me equivoco, me equivoco. Si el día de mañana sale mal el trabajo y alguien me pide que me vaya, me voy y punto. No me quedo diciendo si hago esto le caigo bien a éste o a aquél. Yo soy como soy. No me gustan los cómodos, porque a los cómodos yo no los pongo.

    ¿Qué opina del regionalismo que hay en Bolivia?

    Yo no entiendo eso de La Paz, Cochabamba, Santa Cruz... Aquí son todos bolivianos. No concibo que estén desunidos. La Selección tiene que unir a todos. Y si quieren pelear, háganlo después, mientras se jueguen las eliminatorias, hagan una tregua.

    Pelé o Diego Maradona. ¿Quién fue mejor?

    Es muy difícil. Pelé tenía una cosa y Maradona otra. Yo vi jugar a los dos. Uno era menos vistoso, el otro más vistoso; uno era moreno, el otro gordito y más bajito. Pero fueron épocas distintas. Los dos fueron grandes jugadores, a lo mejor Pelé con menos publicidad y Maradona sí, pero desequilibrantes los dos. Pelé era más simple, menos vistoso y más efectivo en el área. Maradona tenía lo otro, encantaba, inventaba. Sería injusto decir Maradona o Pelé.
     
  12. CHILENOOO

    CHILENOOO Member

    Nov 19, 1998
    NJ
    Cuando lei este post solo quice agregar algo....
    Acosta nunca llevo a Chile a Francia 98....la seleccion Chilena llego a Francia producto solamente de ZAMORANO-SALAS...en ese momento Salas estaba considerado como uno de los mejores delanteros del MUNDO..no america....sino repito...el MUNDO.
    Acosta salio a la fama por la prensa...por seguir los pedidos de todos....incluyendo a Eduardo Bombalet...un comentarista Chileno al estilo Howard Stern. (por la controversia que siempre hace)

    Acosta tampoco llevo a Chile a obtener la medalla de bronce en las olimpiadas...sino que se metio en la roja...cuando la roja ya habia clasificado con otro entrenador...y cuando la roja paso las primeras etapas....Ademas Zamorano estaba inspirado....

    Con respecto a Cobreloa....Cobreloa siempre ha tenido buen equipo...y justo se dio la combinacion RATON acosta y suerte nuevamente en el campeonato chileno...solo jugo de contragolpe...al igual que la copa libertadores....y metio todo el equipo atras...ese es el llamado Raton Acosta....Pero segun el, no hay entrenador mejor que el....bueno...ya no hablo mas, mejor sigamos con otro tema.
     
  13. Garcia

    Garcia Member

    Dec 14, 1999
    Castro Castro
    How do you really feel? :)
     
  14. CHILENOOO

    CHILENOOO Member

    Nov 19, 1998
    NJ
    If that question is for me, then I would say that I feel happy that Acosta is no longer in Chile, and that I feel Sorry for Bolivia…Acosta is NOT a good coach and he will probably be the first coach this year to lose his job.
     
  15. efernandez9

    efernandez9 Member

    Jun 6, 1999
    Joe Pool Lake
    2-0 de chile lo deja en la cuerda floja

    Acosta pidió “disculpas al pueblo boliviano” luego de la caída de Bolivia, 0-2, ante Chile, en La Paz, el martes.

    “El problema de la selección no soy yo. No tengo problemas en dejar el cargo, pero vendrá otro técnico y seguirán los problemas. Quiero pedir disculpas el pueblo boliviano porque este partido frente el Chile es el que más debimos ganar y el que menos debimos peder”, dijo.

    En la rueda de prensa después del partido, Acosta señaló que el juego boliviano fue un “desastre”. “Era un equipo desconectado, no funcionó nada, los jugadores no se encontraron, mientras que Chile se defendió bien y contraatacó”, apuntó.

    Reconoció que esperaba que los delanteros Róger Suárez y Joaquín Botero se encontraran, pero “no dieron el nivel” y jugaron “desconectados toda la tarde”.

    “Si ustedes creen que yéndome las cosas van a mejorar, yo estoy listo a irme, pero el problema seguirá mientras no se tome en serio al fútbol”, añadió.

    El volante Marco Etcheverry, que estuvo en la banca de suplentes, reconoció que Bolivia jugó un “mal partido” y en parte atribuyó el mal desempeñó a la presión del público porque quería una victoria ante Chile.
     
  16. efernandez9

    efernandez9 Member

    Jun 6, 1999
    Joe Pool Lake
    Re: 2-0 de chile lo deja en la cuerda floja

    parece que lo echaron con indenmizacion de 25 mil dolares
    el reemplazo pare ser el comentarista de fox, ahora en las divisiones inferiores de ecuador: cacho cordoba....

    si, el mismo cacho cordoba que salio echado de Miami MLS, por el Ivo Wortman del fusion 1999-2000
     
  17. Garcia

    Garcia Member

    Dec 14, 1999
    Castro Castro
    Technically, not the first, but you were correct! Same day.

    That's why I added the (for now) in the title of this thread. ;)
     
  18. CHICO13

    CHICO13 Moderator
    Staff Member

    Oct 4, 2001
    SECTION 135
    Club:
    The Strongest La Paz
    Nat'l Team:
    Bolivia
    I've always wanted a native bolivian as coach. Erwin "Platini" Sanchez's named was mentioned in the press in La Paz. El Diablo Etcheverry said he would make a good choice. I hope the aholes who run the FBF listen.
     
  19. dale_wilster

    dale_wilster Member

    Jul 4, 2001
    Cochabamba, Bolivia
    Club:
    --other--
    Nat'l Team:
    Bolivia
    I was disappointed that Acosta was fired. He was a no-nonsense coach that didn't care what you did in the past. He cared about how you conducted yourself and how much effort you put into the team.

    He didn't call in Baldivieso because Baldivieso could care less about the national team. He was never in shape and blew off the team because he got into a fight in Tarija.

    Acosta is correct in his observations, Bolivia plays slow. The game against Chile was ridiculous, I'm not sure there is a connection to the fact Acosta was not on the sidelines.

    I think Platini would be a good option, but we need someone to shake things up and bring a new vision and mentality to the Bolivian team.
     
  20. CHICO13

    CHICO13 Moderator
    Staff Member

    Oct 4, 2001
    SECTION 135
    Club:
    The Strongest La Paz
    Nat'l Team:
    Bolivia
    Actually you could almost bring in any player from the 94 World Cup team to run this show. Those guys knew what it meant to play as A TEAM for love of Cup and country. The young guys today need to learn this and play with more urgency and pride.
     
  21. efernandez9

    efernandez9 Member

    Jun 6, 1999
    Joe Pool Lake
    can we, the colombians, get back the 3pts that acosta and castillo took from us in la Paz? He is gone, and I have to agree totally with Dale W on his comments

    platini or baldivieso, do they have a coaching license? may be not even needed by FBF if you do what they say!
     
  22. Che Matador

    Che Matador Member

    Apr 22, 2003
    Inside the Beltway
    Club:
    DC United
    Nat'l Team:
    Bolivia
    platini was coaching Boavista in Portugal up until two months ago i beleive.
    So he would be a good option, but it tooks as though its going to be Aragones again. If money wasnt an issue, i would want Bora to come coach Bolivia, if he can do it with China, Mexico, Usa, Nigeria and Costa Rica, then I believe Bolivia would be better off with him.

    Its not just that getting rid of a coach that will solve our problems, its the whole package, our players, organization ect. We need a guy that is able to control the midfield, and we did have one with Baldivieso, man i dont care if he is a drunk or causes problems, just as long as he gets the job done, i could care less what he does in his personal life. Just look at what he did against Colombia. He was the man, just look at what he did against Brasil last qualifiying. I say give him a call back, maybe then we can finally win a game.
     
  23. Che Matador

    Che Matador Member

    Apr 22, 2003
    Inside the Beltway
    Club:
    DC United
    Nat'l Team:
    Bolivia
    Ramiro Blacutt llegó a Santa Cruz, procedente de La Paz, al promediar las 9:00 Hrs. y exactamente a las 11:14 Hrs. fue presentado por el presidente de la Federación Boliviana de Fútbol (FBF), Walter Castedo, como el flamante director técnico de la selección nacional.
    Lo primero que pidió Blacutt a la FBF fue dos o tres partidos amistosos antes de enfrentar a Paraguay, por que considera que son fundamentales para armar el equipo antes de los partidos oficiales. “Los amistosos nos van a servir mucho por que generalmente en Bolivia armamos los equipos poco antes de un partido oficial, sin embargo debemos hacerlo en los partidos amistosos”, sostuvo Blacutt a FACETAS DEPORTIVAS.
    El estratega boliviano está muy contento de dirigir nuevamente la selección nacional, antes ya lo había hecho en las eliminatorias al mundial de España-82 y en la Copa América de Chile en 1991. “Es una satisfacción volver a la selección, espero que las cosas nos salgan bien y para eso es importante el apoyo de todos, jugadores, dirigentes, el periodismo y los hinchas de la selección”, dijo Blacutt.
    Las personas que colaborarán a Ramiro Blacutt en su cuerpo técnico serán designadas en los próximos días, lo que si adelantó Blacutt, es que todos los jugadores que estén en condiciones de aportar a la selección serán convocados, inclusive mencionó a Julio César Baldivieso que fue borrado de la selección por el anterior entrenador de la selección, Nelson Acosta. “Baldivieso o cualquier jugador que este en condiciones de aportar a la selección será convocado, los que no serán convocados son los jugadores indisciplinados que no cambian y que cuando llegan a la selección en vez de ayudar perjudican”, enfatizó Blacutt.
    (Rainer Duran)

    facetas Deportivas
     
  24. vivaelbolivar

    vivaelbolivar New Member

    Aug 21, 2003
    RFK & EL MADRIGAL
  25. Che Matador

    Che Matador Member

    Apr 22, 2003
    Inside the Beltway
    Club:
    DC United
    Nat'l Team:
    Bolivia
    no one person can solve our problems
     

Share This Page