FCP vs Fifica

Discussion in 'FC Porto' started by vaiamerda, Mar 30, 2017.

  1. vaiamerda

    vaiamerda Member+

    Feb 27, 2011
    I just got back and I can't believe there isn't a thread yet.

    Vic

    You'll appreciate this article. Great read

    Toronto: um Benfica-FC Porto separado por três portas
    Águias e dragões são vizinhos e queridos inimigos. Os presidentes das casas dos dois rivais são amigos e até trabalham juntos. Sábado é dia de festa na Rogers Road, uma espécie de Little Portugal na maior metrópole canadiana



    [​IMG]

    Rogers Road, Toronto. No n.º 533 uma pequena multidão grita pelo Benfica. Três portas acima, com um cabeleireiro pelo meio, contingente semelhante clama pelo FC Porto.

    Sábado, quando a bola começar a rolar no Estádio da Luz para o grande Clássico do título; pelas 15h30, hora da costa leste do Canadá, a quase seis mil quilómetros de distância de Lisboa, o cenário será próximo do que acima descrevemos: na terra onde o hóquei no gelo é rei, é o futebol que faz ferver o sangue luso de gente que estará a torcer por Benfica e FC Porto, quase lado a lado, nas casas dos dois clubes.

    Rivais e vizinhos. Não deixa de ser inusitado. Na maior cidade canadiana, numa gigantesca metrópole com quase seis milhões de habitantes, qual é a probabilidade de encontrar as delegações de dois grandes clubes portugueses separadas por 20 metros e três portas?

    «Eles é que vieram atrás de nós. Estamos cá há oito anos. Eles mudaram-se para cá há dois», começa por revelar ao Maisfutebol Cesário Brás, presidente da casa do FC Porto, nortenho de Vieira do Minho que emigrou há 45 anos, que esclarece: «Aqui à volta é praticamente tudo português.»

    [​IMG]
    As casas do Benfica e do FC Porto, vizinhas na Rogers Road, em Toronto
    «Aqui à volta», entenda-se, é a zona de York, cuja principal artéria é a Rogers Road, que entre os anos 20 e os anos 70 teve uma linha de elétrico a ligar a zona ao centro da cidade. É nesta zona que fica uma espécie de Little Portugal canadiano, num país com quase meio milhão de lusodescendentes – embora apenas um quinto sejam emigrantes nascidos em território português.

    Escola do Benfica, claque do FC Porto

    Mário Mirassol é presidente da Casa n.º 6 do Benfica, a primeira fora de Portugal, fundada há quase meio século, em 1969, ainda nos tempos em que Eusébio brilhava de águia ao peito.

    Atualmente, esta é a única delegação dos encarnados a gerir uma escola de futebol ligada ao clube. A Benfica Soccer School é desde janeiro uma escola oficial.

    [​IMG]
    As casas dos rivais, em Toronto, separadas por três portas
    «Assinámos o protocolo recentemente, mas já funcionamos há mais de um ano sob a orientação de um treinador vindo do centro de estágios do Seixal para coordenar o projeto, que tem mais de 200 miúdos», explica Mário, recordando casos de jogadores canadianos que representaram as águias, como Fernando Aguiar ou Steven Vitória: «Se tivéssemos um miúdo daqui da School a rumar ao Benfica seria um orgulho ainda maior. Trabalhamos para isso.»

    O FC Porto of Toronto surgiu em 1987, ano em que os dragões se sagraram campeões europeus. Neste momento, esta delegação não tem uma equipa de futebol. Há sim uma claque: «Temos os Super Dragões de Toronto. Não vão ao estádio? Pois, não é fácil. Mas apoiam aqui de longe», explica Cesário.

    Sábado, os rivais vão estar em lados opostos na vizinhança, mas em clima de festa.

    Tal como aconteceu no Clássico da primeira volta, que até motivou uma reportagem televisiva da RTP Internacional.


    Cesário e Mário: rivais e amigos

    «A que horas é o jogo? 20h30 daí… Portanto, 15h30 de cá. É uma boa hora para reunir toda a gente. Juntamo-nos ao início da tarde: temos comida, cerveja e café português. Vai ser uma festa! Quando há jogo grande é assim. Vai haver, claro, umas bocas, uns cânticos, mas não passa disso», conta Cesário. Mário Mirassol completa:

    «Vamos encher com umas 150 ou 200 pessoas as duas salas que temos. Há uns gritos e uns cânticos de uma casa para a outra, isso ninguém pode evitar, agora, ir à porta do vizinho insultar e provocar é que não, ganhe quem ganhar. Eu ponho-me de um lado, o Cesário do outro e não deixamos que as coisas passem dos limites.»

    Mário, emigrado há 34 anos e natural da Gafanha da Boa Hora, em Vagos (distrito de Aveiro), trabalha em canalizações; Cesário tem uma empresa de construção civil, especializada na edificação de telhados, além de um restaurante. Apesar de rivais e vizinhos, ambos são amigos – «amicíssimos», corrigem – e, por vezes, até trabalham juntos.

    [​IMG]
    Cesário Brás, presidente da Casa do FC Porto
    «O Mário faz trabalhos de canalização para mim e eu faço telhados em obras dele. Aliás, ele até ajudou a remodelar aqui a Casa do FC Porto quando mudámos para cá. E até já jogou na nossa equipa de velhas guardas. Às vezes, na brincadeira, lembro-o disso: “Eu é que errei…” E ele: “Mas porquê?” “Porque não te deixei ser portista quando querias…”»

    Cesário tem expetativas em Brahimi e numa vitória por 2-1 do FC Porto na Luz. Mário espera um resultado bem diferente e até deixa já uma promessa relacionada com o Clássico: «Já tenho tudo planeado. Se o jogo nos correr bem no sábado, na segunda-feira reservo uma passagem de avião para Portugal para em maio ver ao vivo os dois últimos jogos do Benfica no campeonato.»

    Ambos vêm regularmente a Portugal com a família; visitam as terras e sempre que podem assistem aos jogos do clube do coração, no Dragão ou na Luz. Não pensam, porém, em voltar de vez. «Os meus filhos gostam de Portugal, mas quem vive num país como o Canadá há tanto tempo e tem cá toda a família não pensa em voltar», confessa Cesário. Mário acrescenta: «Voltar? Não. Já cá temos os netos.»

    [​IMG]
    Mário Mirassol, presidente da Casa do Benfica
    Longe, no Canadá, o vínculo mais forte com a pátria mantém-se sobretudo através do futebol. Entre ambos, a ligação é sobretudo de amizade.

    «Apesar de sermos do Benfica ou do FC Porto, acho que aqui não existe tanta rivalidade, talvez pela distância e por sermos todos portugueses. Há mais civismo entre nós aqui, apesar de vizinhos e rivais, do que aquele que vemos entre adeptos em Portugal», explica Mário. Cesário resume, em jeito de conclusão: «No final do Clássico, espero ir para o passeio festejar. Temos um passei bem largo para isso. Mas depois de trocar umas piadas vou ter com o meu amigo Mário e abraçamo-nos.»

    http://www.maisfutebol.iol.pt/adept...s-portas?_ga=1.42270565.1994065493.1490875534
     
    BatatasFritas and JoseEmidio repped this.
  2. BatatasFritas

    BatatasFritas Member+

    Nov 29, 2004
    Toronto
    Club:
    FC Porto
    Good read. I'm really out now touch with the area. I still thought Casa do Benfica was on St.Clair. I love how they are trying to spin the story to make it seem like it is a miracle that they are friends.

    Anyways, Benfica is up 1-0 on a pk
     
  3. theFOOTBALLlover

    FC Porto, SC Freamunde & Fraser Park FC
    Jan 17, 2015
    Sydney
  4. vaiamerda

    vaiamerda Member+

    Feb 27, 2011
    What a prick Maxi!
    But he's our prick.
     
    theFOOTBALLlover repped this.
  5. vaiamerda

    vaiamerda Member+

    Feb 27, 2011
    Casillas has been huge in this game.
     
    theFOOTBALLlover repped this.
  6. BatatasFritas

    BatatasFritas Member+

    Nov 29, 2004
    Toronto
    Club:
    FC Porto
    Fvcking punhetas do Benfica. Game ends at 1-1.
     
  7. vaiamerda

    vaiamerda Member+

    Feb 27, 2011
    This ref calls everything against us while he lets shit go for fififica.
     
  8. BatatasFritas

    BatatasFritas Member+

    Nov 29, 2004
    Toronto
    Club:
    FC Porto
    He was huge today.
     
  9. vaiamerda

    vaiamerda Member+

    Feb 27, 2011
    We would have been down 4 points today if it wasn't for him.
     
  10. SCP_16

    SCP_16 Member+

    Aug 8, 2004
    Bay Area
    Club:
    Sporting CP Lisbon
    Nat'l Team:
    Portugal
    I didn't even watch the game and I already know that this is true. Porto: 5 yellows, Voucher-fica: 0 yellows. Jonas should have like 20 yellow cards just for diving in this game alone
     
  11. BatatasFritas

    BatatasFritas Member+

    Nov 29, 2004
    Toronto
    Club:
    FC Porto
    Looks like Benfica has the tougher schedule now on paper. Those Refs are going to have to work overtime. Sporting is slowly up on the title race too.
     
  12. BatatasFritas

    BatatasFritas Member+

    Nov 29, 2004
    Toronto
    Club:
    FC Porto
    I still hate his guts but he likes that so its all good.
     
  13. vaiamerda

    vaiamerda Member+

    Feb 27, 2011
    On another note.
    Like I said, I returned recently from vacation in Cuba.
    Got to see Fcporto play Juve in Havana in a bar with a bunch of waps from Canada and just me in my Fcp jersey.
    But out of nowhere a bunch of Mexicans arrived. Because of Layun, Corona and Herrera Fcp seems to have a bit of a following in Mexico. A few of the Mexicans told me that Fcp has become their team of choice in Portugal because of the three amigos.
    Anyways, we lost but it was nice to have them in our corner. Good time.


    Go Leafs Go
     
    JoseEmidio repped this.
  14. SCP_16

    SCP_16 Member+

    Aug 8, 2004
    Bay Area
    Club:
    Sporting CP Lisbon
    Nat'l Team:
    Portugal

    He Mexican channel is the only Channel where I can watch Portuguese soccer league games and the reason that is is because of the three Mexicans that play for Porto
     
  15. benficafan3

    benficafan3 Member+

    Nov 16, 2005
    How was it? My usual tropical go to is DR since it's reasonably priced. Cuba sounds interesting, just that most of the country still seems to be in the 1950's Lol
     
  16. vaiamerda

    vaiamerda Member+

    Feb 27, 2011
    Foi a primeira vez que vi um jogador (Jonas Piscinas) atirar-se para cima do treinador adversário e...nem vermelho, nem amarelo, nem falta...Incrível...
     
  17. vaiamerda

    vaiamerda Member+

    Feb 27, 2011
    Cuba is all about expectations and what kind of traveller you are.

    Having said this, I prefer Cuba, over Jamaica, DR and Mexico.
    It's not because I don't like Mexico, DR and Jamaica, it's just that I find the people and country just more interesting.
     
    benficafan3 and JoseEmidio repped this.
  18. JoseEmidio

    JoseEmidio Member+

    Dec 6, 2009
    London
    Club:
    SL Benfica
    Nat'l Team:
    Portugal
    Love to go to Cuba.
     
  19. theFOOTBALLlover

    FC Porto, SC Freamunde & Fraser Park FC
    Jan 17, 2015
    Sydney
    I only watched the second half but from what I saw, I'm pretty happy we walked away with a point. Benfica had more than enough chances to win the game and if they had, the league would have basically been over.

    We struggled in midfield - both defensively and going forward. Too many times when we won the ball in our half we had to pass it straight to the front three who tried to dribble their way past Benfica's defense and lost the ball. The whole cycle would then start again.
     
  20. vaiamerda

    vaiamerda Member+

    Feb 27, 2011

    You can thank NES for that.
    Sitting back and defending/killing time with the title on the line is criminal.

    NES-=Futebol pequeno
     
  21. BatatasFritas

    BatatasFritas Member+

    Nov 29, 2004
    Toronto
    Club:
    FC Porto
    Maybe I missed something before the game but why didn't Andre Silva start alongside with Soares?
     
  22. benficafan3

    benficafan3 Member+

    Nov 16, 2005
    In my opinion, this year's league has been pathetic in terms of having a definitive strong team. Benfica last year was an example of this. Strong in Europe and did what they needed when it mattered in the league.

    This year, Benfica has given up a huge point lead. This huge slip up could be forgiven if they manage to beat their direct rival head-to-head. Couldn't even do that. There seems to be a pattern developing where Benfica coaches, that taste success in their first year (JJ, RV), are prone to a disease in the second year where, now that they have sufficient "cushion", they can really unleash how smart they are. I call it the "Invenções" disease. As JJ was an obvious moron against Porto, Liverpool, etc. so has RV been an idiot in regards to Salvio, who in no manner whatsoever offers more than either Cervi or Zivkovic, and it's clear to anyone that watches.

    Although, personally, I feel that Salvio is definitely there on LFV's orders. As a very injury-prone player, he represents a liability on Benfica's large investement in him. He needs to be playing to be shipped off for a profitable figure. Basically, on pure form, Cervi and Zivkovic would definitely be better. But they probably justify it was Salvio being "good enough" where the difference in quality won't make much of a difference. Sounds crazy but I think it's the most likely explanation. Injuries ruined him, at his peak he'd be a consistent call-up for Argentina.

    Porto have disappointed me as well. I thought they were proving themselves the better team this season right up until that last game they tied where they failed to take over Benfica. Both teams are losers, the least crappy of the two will win. I hate when Portugal has not even a single solid team in Europe Lol smh
     
    theFOOTBALLlover repped this.
  23. BatatasFritas

    BatatasFritas Member+

    Nov 29, 2004
    Toronto
    Club:
    FC Porto
    I think that ever since our South American scouting dried up, we are really struggling to find new superstars. We tapped into Mexico and Africa but that hasn't given us the success we need. We have also been looking at other European based players and even our own league but the competition is fierce for any decent player. Our academy seems to be producing lately so that is a good sign.

    In my opinion, our failure is mainly due to flop managers.
     
  24. benficafan3

    benficafan3 Member+

    Nov 16, 2005
    Which stems from the real failure, PDC not being who he once was.
     
  25. vaiamerda

    vaiamerda Member+

    Feb 27, 2011
    I personally like RV as a person. He makes JJ look like a fuc king village idiot. RV is a pretty classy guy in my opinion.

    HOWEVER, let's call a spade a spade here, he's no coaching genius. Without colinho, RV would have won jack sh it last year and would not be in first this year.
     

Share This Page